Nepalese gewoontes - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van martinew - WaarBenJij.nu Nepalese gewoontes - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van martinew - WaarBenJij.nu

Nepalese gewoontes

Door: Webmaster

29 November 2006 | Nepal, Kathmandu

hey lieve lezers,
Even wat Nepalese gewoontes:
Nepalesen gebruiken geen toilet papier, maar naast elke wc is een kraan met een soort plastieken maatbeker, daarmee wassen ze zich dan…op een één of andere manier (ik heb ze nog niet durven vragen hoe ze dit precies doen).
Verder is de linker hand van ze de ‘vieze’ hand (ik denk dat ze hiermee hun kont afvegen), je moet dus nooit de linker hand aanraken. Je moet er ook op letten dat je nooit iets aanpakt of geeft met je linker hand, dit is heel erg onbeleefd. Het beste kun je met twee handen aangeven en aanpakken, of je rechter hand ondersteunen met je linker hand.
Nepalesen eten het liefst ‘dal-bath’; dal is een soort linzenpapje en bath is rijst. Ze eten dit twee of soms zelfs drie keer per dag, wij eten het alleen als lunch elke dag, dat vinden we meer dan voldoende! Ze eten dit het liefst met hun handen, nou ja met hun rechter hand alleen. Erg grappig om te zien, dopen ze de rijst in de dal, wordt dan echt zo’n prutje.
Ook vinden ze boeren laten helemaal niet onbeleefd, ze doe het zelfs als ze bij de arts zijn!

Gister zagen we een meisje van 15 jaar op de poli met een uitstulping op haar oog, het leek een beetje een tweede oogbol (zie foto: niet voor mensen met een gevoelige maag!). Ze was blind aan dat oog en kon deze ook niet meer dicht doen door die uitstulping. Ze liep hier al vijf jaar mee rond, is natuurlijk wel in de loop der jaren erger geworden. En ze kwam nu naar de poli omdat ze ging trouwen en er dus mooi uit moest zien. De arts vertelde ons dat als ze een jongen was geweest ze al vijf jaar geleden naar de arts was gegaan omdat de man geld moet verdienen, maar als meisje is het hier blijkbaar niet zo belangrijk of je blind aan één oog bent of niet. Ze zou nu geopereerd worden en haar hele oog moet worden verwijderd!

Vandaag zijn we de hele dag op de o.k. geweest, erg interessant, alleen jammer dat we alleen staaroperaties hebben gezien. Daar had je twee vormen van één met een kleine incisie (voor mensen met wat meer geld, operatie kost ongeveer $100) en één met een wat grotere incisie (voor de arme mensen, operatie kost $40-50). Het mooist vond ik nog dat er op één operatie kamer twee mensen tegelijkertijd worden geopereerd. De volgende patiënt komt ook gewoon binnen lopen als de vorige patiënt nog geopereerd wordt! Het was dus weer een hele ervaring!
Morgen gaan er twee Nederlandse meiden weg, ze gaan nog rondreizen, dus vanavond gaan we voor de laatste keer met hun eten. En zaterdag komen er al weer twee nieuwe meiden.

Kus

• 29 November 2006 - 16:29

Dag:

ieuw, gatver dat oog!

trouwens, ik zei zopas op msn dat het hier niet koud was toch? nou, ik kom net terug uit de sportschool en BRR FRIPS!

tot snel meis!
    kus,
    dag

• 30 November 2006 - 10:21

Robert:

Idd erg ranzig dat oog! Gadver.

• 01 December 2006 - 23:13

Jac:

Ik kan zo'n oog wel handelen! maar bijzonder hoe t toch zo anders kan gaan dan in nederland. Maar ik ben wel blij dat ik gewoon brood tussen de middag kan eten, ik vind die rijstprut dan weer ranzig... zeker als je dat dag in dag uit eet. Die rijstzooi lijkt mij ranziger dan dat oog ;-)

liefs jac